ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΣΩΜΑ ΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ;

Αποκλίνουσες συμπεριφορές και παραβατικότητα των Λιμενικών

Ιούν 28, 2024 - 15:51
 0  19
ΤΟ ΛΙΜΕΝΙΚΟ ΣΩΜΑ ΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΗ;

Κάθε χρόνο πηγαίνει στη Βουλή μια έκθεση η οποία συνοψίζει την παραβατικότητα του Δημοσίου μέσω των Λειτουργών του και μέσα στον κατάλογο πάντα βρίσκονται και άνδρες του Λιμενικού Σώματος κατηγορούμενοι για σωρεία παραβάσεων.

Για παράδειγμα τριάντα οκτώ υποθέσεις παράβασης καθήκοντος λιμενικών και 15 έρευνες άλλων αξιόποινων πράξεων καταγγέλθηκαν το 2017 στο Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων του Λιμενικού Σώματος και 13 περιστατικά παθητικής και ενεργητικής δωροδοκίας.

Βέβαια με κατοπινή διάταξη Στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων υπάγονται:

Εγκλήματα που διαπράττουν ή συμμετέχουν σε αυτά αστυνομικοί όλων των βαθμών, συνοριακοί φύλακες και ειδικοί φρουροί και προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 134-137Δ, 216-222, 235-246, 252-263Α, 322-324, 336-353, 372-399 και 402-406 του Ποινικού Κώδικα και της νομοθεσίας για τα ναρκωτικά, τα παίγνια, τα όπλα, τις αρχαιότητες, τη λαθρεμπορία και τους αλλοδαπούς.

 Τα εγκλήματα των άρθρων 235, 236 και 385 του Ποινικού Κώδικα (παθητική δωροδοκία, ενεργητική δωροδοκία, εκβίαση) που διαπράττουν ή συμμετέχουν σε αυτά:

 Υπάλληλοι και λειτουργοί του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όπως καθορίσθηκε με τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 1 του Ν. 1892/1990, πλην του προσωπικού του Λιμενικού Σώματος όλων των βαθμών και των πολιτικών υπαλλήλων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και των εποπτευόμενων από αυτό νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, για τους οποίους εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 49-54 του Ν. 2935/2001

 Το αγρονομικό προσωπικό της Ελληνικής Αγροφυλακής, όλων των βαθμών.

 

Τι συμβαίνει στα λιμάνια και στα πορθμεία

Η παρουσία στα λιμάνια και στα πορθμεία ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες είναι σημαντική γιατί πρέπει σε άθλιες εγκαταστάσεις να εξυπηρετηθούν σε λίγο χρονικό διάστημα χιλιάδες τουρίστες και επιβάτες, αλλά και οχήματα τροφοδοσίας στα νησιά.

Πολλές φορές για ορισμένους λιμενικούς υπάρχουν διαχωρισμοί σε όσους εκτελούν μεταφορικό έργο που πρέπει σε λίγο χρόνο να εξυπηρετήσουν τις ουρές που δημιουργούνται.

Εκεί είναι που πρέπει οι Λιμενικοί να είναι συνεργάτες και όχι …αντίπαλοι των πολιτών που πρέπει να εξυπηρετηθούν.

Άλλωστε αυτή είναι και η αποστολή του Λιμενικού Σώματος, να βοηθά τους πολίτες.

Στα λιμάνια της Καβάλας δεν υπάρχει μια τέτοια συνεργασία που σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και ο έλεγχος είναι παρεξηγήσιμος.

Δύο μέτρα και δύο σταθμά, αλλά και μια απαράδεκτη συμπεριφορά από τα όργανα του Λιμενικού Σώματος που …μπορεί να οδηγήσει σε παρεξηγήσεις!

Γιατί όχι και ανάλογα  των περιπτώσεων και σε καταγγελίες στην Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων!

 

Καταγγελίες στο Λιμενικό

Οι καταγγελίες κατά λιμενικών που διερευνήθηκαν (2017) αφορούσαν επίσης συμμετοχή σε κυκλώματα ναρκωτικών, παράνομες εκδόσεις διπλωμάτων ερασιτεχνών ταχυπλόων και σε οργανωμένο κύκλωμα διακίνησης μεταναστών, εγκληματική οργάνωση που εκβιάζει και προσφέρει μαύρη εργασία σε ναυτικούς.

Στην έκθεσή του, όπως κατατέθηκε στη Βουλή, γίνεται λόγος για συνολικά 148 εισαγγελικές παραγγελίες για διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης ή συμπληρώσεως προκαταρκτικής εξέτασης ή προανάκρισης που δέχτηκε η υπηρεσία. Ταυτόχρονα έγινε αποδέκτης συνολικά εκατόν σαράντα καταγγελιών/πληροφοριών μόνο για το έτος 2017, ενώ ολοκλήρωσε τη διερεύνηση εβδομήντα δύο υποθέσεων οι οποίες στη συνέχεια υπεβλήθησαν στις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές για ποινική αξιολόγηση.

Αυξημένες ήταν πέρσι και οι απροειδοποίητες αποστολές του τμήματος για έλεγχο με τουλάχιστον πενήντα επιχειρήσεις να «αιφνιδιάζουν» τους συναδέλφους τους. Ενδιαφέρον έχει ότι το 25% των καταγγελιών που έφτασαν στην υπηρεσία έγιναν επώνυμα και το 14% ήταν ανώνυμες.

Με τα ως τώρα στοιχεία, περίπου 68 λιμενικοί χρειάστηκε να ελεγχθούν για το «πόθεν έσχες» τους, 112 λιμενικοί «ξέχασαν» να υποβάλουν δήλωση περιουσιακής κατάστασης το 2015 όπως και 108 πολιτικοί υπάλληλοι του υπουργείου Ναυτιλίας. Ενδιαφέρον έχει ότι κατά την πρώτη φάση το 20% του πολιτικού προσωπικού δεν είχε υποβάλει τη δήλωση. Συγκεκριμένα, από 556 πραγματικούς υπόχρεους δεν είχαν υποβάλει οι 111, δηλαδή 2 στους 10!

Οι περισσότερες παραβάσεις των λιμενικών αφορούσαν ακριβώς σε αυτό, τη μη υποβολή δηλαδή δήλωσης περιουσιακής κατάστασης, ωστόσο εντυπωσιακό είναι ότι ποσοστό 17% των υποθέσεων που διερευνήθηκαν αφορούσαν αδικήματα σε συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση.

Σύμφωνα με την έκθεση που φέρνει στο φως ο Ελεύθερος Τύπος, 31,95% των αδικημάτων που διερευνήθηκαν στο πλαίσιο προκαταρκτικών εξετάσεων αφορούσε σε παραβίαση καθήκοντος, το 12,61% αφορούσε τη διερεύνηση άλλων αξιόποινων πράξεων και το 10,92% παθητική ή ενεργητική δωροδοκία. Ο μεγαλύτερος αριθμός δικογραφιών σχηματίστηκε στην Αττική με 34,44%, με μεγάλη διαφορά ακολουθεί η Πελοπόννησος με 8,61% και 5.96% σχηματίστηκαν στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Με βάση το περιεχόμενο των καταγγελιών ή και τα ευρήματα των προληπτικών ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν, οι υποθέσεις οι οποίες διερευνήθηκαν αφορούσαν, σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση, κυρίως στα ακόλουθα αδικήματα: παράβαση καθήκοντος, παθητική δωροδοκία/δωροληψία υπαλλήλου, υπεξαίρεση χρημάτων, έκθεση ζωής σε κίνδυνο, πρόκληση σωματικής βλάβης, ψευδής βεβαίωση, πλαστογραφία/νόθευση εγγράφου, παραβίαση υπηρεσιακού απορρήτου, προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας (σεξουαλική παρενόχληση), απάτη, εξύβριση, απειλή, ψευδορκία, εγκληματική οργάνωση (συμμετοχή), διευκόλυνση λαθρομετανάστευσης & λαθρομεταφοράς, παραβίαση αντιρατσιστικού νόμου.

 

Ενδεικτικές υποθέσεις:

– Διακρίβωση της βασιμότητας καταγγελλομένων αναφορικά με τυχόν ύπαρξη κυκλωμάτων προσώπων (με ενδεχόμενη εμπλοκή σε αυτά στελεχών του Λ.Σ. -ΕΛ.ΑΚΤ.) που εκβιάζουν ή προσφέρουν υπηρεσίες «παραμεσιτείας» σε ναυτικούς προκειμένου να τους ναυτολογήσουν σε πλοία.

– Διερεύνηση καταγγελλομένων αναφορικά με οργανωμένο κύκλωμα έκδοσης πλαστών εγγράφων σκαφών, διακίνησης υπηκόων τρίτων χωρών και άλλων αξιόποινων πράξεων με πιθανή εμπλοκή λιμενικών.

– Διερεύνηση προς διακρίβωση τυχόν εμπλοκής στελέχους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σε εξαρθρωθείσα εγκληματική οργάνωση και στη διάπραξη των κακουργημάτων της λαθρεμπορίας και λαθρομεταφοράς.

– Διερεύνηση ανώνυμης καταγγελίας αναφορικά με φερόμενες εικονικές επιθεωρήσεις σε ρυμουλκά, φορτηγίδες και πλωτούς γερανούς, τα οποία εμφάνιζαν σοβαρά προβλήματα στον ναυπηγικό τομέα.

– Περαιτέρω προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διερευνηθεί η βασιμότητα της καταγγελίας για συμμετοχή λιμενικού σε λαθρεμπόριο τσιγάρων- καυσίμων καθώς και άλλων παράνομων πράξεων με την άρση των δεδομένων της επικοινωνίας (βουλεύματα).

– Διερεύνηση σχετικά με υπηρεσιακές ενέργειες στελεχών Λ.Σ. σε υπόθεση φορτηγού πλοίου που κατελήφθη να μεταφέρει παράνομα καπνικά προϊόντα.

– Διερεύνηση καταγγελλομένων αναφορικά με τυχόν δραστηριότητα οργανωμένου κυκλώματος έκδοσης αδειών χειριστή ταχύπλοου σκάφους, χωρίς συμμετοχή σε εξετάσεις κατά την τελευταία πενταετία με πιθανή εμπλοκή λιμενικών.

– Διερεύνηση καταγγελιών αναφορικά με δραστηριότητα οργανωμένου κυκλώματος έκδοσης αδειών χειριστή ταχύπλοου σκάφους, χωρίς συμμετοχή σε εξετάσεις, με πιθανή εμπλοκή λιμενικών εισάγοντας αντίγραφο φακέλου πειθαρχικής διαδικασίας και σχετικού πορίσματος.

Στο πόρισμα της έκθεσης προτείνεται «συνεχής έλεγχος του έργου και της δραστηριότητας των Λιμενικών Αρχών με σκοπό την αύξηση της αποδοτικότητας, την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, καθώς και την καταπολέμηση της διαφθοράς και της κακοδιοίκησης. Εκτιμάται ότι οι τακτικοί έλεγχοι θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά για τυχόν μελλοντικές υπηρεσιακές ή/και ποινικές παραβάσεις στελεχών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. προτρέποντας αυτά να επικαιροποιούν τις γνώσεις τους».

Τέλος, προτείνονται λύσεις σχετικά με ένα «κρυφό» πρόβλημα όπως αυτό της οπλοκατοχής, για το οποίο προτείνεται «ο περιοδικός επανέλεγχος των λόγων αίτησης και χορήγησης σε στελέχη του Λιμενικού άδειας κατοχής ατομικού οπλισμού, δεδομένου ότι υφίστανται περιπτώσεις για τις οποίες η χορήγηση της άδειας έγινε βάσει συγκεκριμένων προϋποθέσεων οι οποίες παύουν να υφίστανται (αποχαρακτηρισμός από Κ.Ε.Α., μετάθεση στην κεντρική Υπηρεσία του Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. κ.ά.). Ομοίως, προτείνεται ο περιοδικός έλεγχος της κατάστασης της ψυχικής υγείας των στελεχών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. που έχουν άδεια κατοχής ατομικού οπλισμού ή εκ της θέσεώς τους υποχρεούνται να φέρουν υπηρεσιακό ατομικό οπλισμό (π.χ. σκοποί κτιρίων, αξιωματικοί/ υπαξιωματικοί φυλακής κ.ά.)».