ΙΕΛΚΑ: Πού κυμαίνονται οι τιμές του καλαθιού στα σούπερ μάρκετ συγκριτικά με επτά χώρες της ΕΕ

Ιουν 13, 2025 - 19:30
ΙΕΛΚΑ: Πού κυμαίνονται οι τιμές του καλαθιού στα σούπερ μάρκετ συγκριτικά με επτά χώρες της ΕΕ

Σε χαμηλότερα επίπεδα κινείται το κόστος του τυπικού καλαθιού τροφίμων στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες επτά ευρωπαϊκές χώρες, σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα της έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τον Απρίλιο του 2025. Η σύγκριση καλύπτει συνολικά 40 κατηγορίες προϊόντων σε 8 χώρες (Ελλάδα, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γερμανία, Ρουμανία) και στηρίχθηκε σε άνω των 6.000 τιμών από 44 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, μέσω τιμοληψιών και εξειδικευμένων online πλατφορμών σύγκρισης τιμών. Η μελέτη περιλαμβάνει τόσο επώνυμα προϊόντα όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

assorted fruits in plastic containers

Σύμφωνα με τα συγκριτικά στοιχεία που περιλαμβάνουν τον ΦΠΑ, το μέσο καλάθι στην Ελλάδα είναι:

  • 46% φθηνότερο από τη Γερμανία

  • 26% από τη Γαλλία

  • 24% από το Ηνωμένο Βασίλειο

  • 15% από την Ιταλία

  • 9% από την Ισπανία

  • 7% από την Πορτογαλία

  • 9% από τη Ρουμανία

a grocery store filled with lots of food

Ακόμη μεγαλύτερη η διαφορά χωρίς τον ΦΠΑ

Η εικόνα γίνεται ακόμη πιο ευνοϊκή για την Ελλάδα όταν αφαιρεθεί ο συντελεστής ΦΠΑ, ο οποίος ποικίλλει σημαντικά μεταξύ των χωρών. Με καθαρές τιμές, η Ελλάδα παραμένει η φθηνότερη και από τις επτά συγκρινόμενες χώρες:

  • 54% ακριβότερο το καλάθι στη Γερμανία

  • 33% στη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο

  • 23% στην Ιταλία

  • 18% στην Ισπανία

  • 14% στη Ρουμανία

  • 10% στην Πορτογαλία

Παρά τη διαφορά στους συντελεστές ΦΠΑ (στην Ελλάδα ο ΦΠΑ στα τρόφιμα είναι 13%, ενώ σε άλλες χώρες φτάνει έως και το 0%, όπως στο Ηνωμένο Βασίλειο), η καθαρή τιμή των προϊόντων στην Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει αισθητά χαμηλότερη. Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι η διατήρηση χαμηλότερων τιμών στην Ελλάδα είναι αποτέλεσμα συντονισμένης προσπάθειας προμηθευτών και λιανεμπόρων, στο πλαίσιο αντιμετώπισης πληθωριστικών πιέσεων των τελευταίων ετών.

assorted labeled boxes on shelf

Ωστόσο, τονίζει ότι η σύγκριση τιμών μεταξύ χωρών επηρεάζεται από ποικίλους παράγοντες, όπως:

  • Οι συντελεστές ΦΠΑ και οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης

  • Το μισθολογικό και ενεργειακό κόστος

  • Οι καταναλωτικές συνήθειες (π.χ. ποσοστά ιδιωτικής ετικέτας)

  • Η αγροτική και βιομηχανική παραγωγή

  • Η παραγωγικότητα του λιανεμπορίου

  • Η απόσταση από τα ευρωπαϊκά κέντρα διανομής

  • Η εποχικότητα λόγω τουρισμού

  • Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας (π.χ. νησιωτικότητα)

  • Η αγοραστική δύναμη και το μέγεθος της αγοράς

Το βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι ότι το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο συνεχίζει να προσφέρει, διαχρονικά την τελευταία 12ετία, ένα τυπικό καλάθι τροφίμων πιο οικονομικό σε σύγκριση με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές αγορές, ανεξαρτήτως των επιμέρους διακυμάνσεων ή εξωτερικών οικονομικών πιέσεων.

a grocery store aisle filled with lots of food

Ποια είναι η αντίδρασή σας;

Μου αρέσει Μου αρέσει 0
Μη Αγαπημένο Μη Αγαπημένο 0
Αγάπη Αγάπη 0
Αστείο Αστείο 0
Θυμωμένος Θυμωμένος 0
Λυπημένος Λυπημένος 0
Ουάου Ουάου 0